Egy egyszerű trükk,
amely jelentősen megkönnyíti a német szavak tanulását
a nyelvtanulás könnyítése MEMÓRIA-technika segítségével
Mindez annak ellenére, hogy az alábbi kijelentések – sajnos igazak:
1. A névelő szerinti felosztás logika nélküli – nincsen tehát rendszer! Ez sajnos így van.
2. Aki a német névelőket meg akarja tanulni, szuper emlékezőtehetségre lesz szüksége. Ez is igaz. Most megtudhatod, hogy Te is rendelkezel ezzel a szuper memóriával. Csupán a helyes technikát kell hozzá tudnod!
Néhányan most talán azt a megjegyzést teszik: „Várjunk csak! Ez így ebben a formában nem helytálló.
Van ugyanis rendszer!”
Természetesen igazuk van nekik is: van ugyanis egy ún. rendszer a nyelvtani nem-specifikus végződésekkel.
Pár példa:
Az –ung végződés mindig nőnemű (feminin), tehát die
|
|
|
Az -or végződés mindig
|
|
|
A -chen végződés mindig semlegesnemű (neutrum), tehát das.
|
|
|
Van jó néhány ilyen végződés, emellett persze kivételek is vannak, valamint néhány nyelvész még nem ért egyet abban, hogy melyek ilyen speciális végződések és melyek nem.
Most viszont ne foglalkozzunk a vitás esetekkel,hanem koncentráljunk arra a pár névelőre, melyek majdnem mindig a nyelvtani nemhez kapcsolhatóak.
Sok németet tanuló találkozott már biztosan különböző tankönyekben ezekkel a „tanulási tippekkel”, melyek a német névelőkre vonatkoznak:
De legyünk őszinték: Ki tudná ezeket a végződéseket egyszerre megjegyezni?
Tipp a névelőtanuláshoz:
Használjunk Memória-szavakat. Ez lenne a nyelvi híd (Eselbrücke) |
|
|
A memória szavakat számunkra fontos és megjegyzendő szótagok összeállításával hívjuk életre. Mindezt azon egyetlen cél érdekében, hogy könnyűszerrel megjegyezhessük majd előhívhassuk őket.
Ez lenne a trükk:
Úgy rendezzük a szótagokat, hogy egy kimondható szót kapjunk. Ehhez kigondolunk egy rövid történetet egy szép képpel.
Így működik:
der Ig-ling-or-(i)smus Ez a bacilus felelős a sok névelőért a német nyelvben! Mondjuk ki és ismételjük lassan , szótagonként a szót, amíg kívülről nem tudjuk!
|
|
Pl. -ig (der Honig-méz), -ling (der Schmetterling - pillangó), -or (der Monitor-monitor), -(i)smus (der Kapitalismus-kapitalismus)
Sie arbeitet für die Heit-ung-keit - ei- schaft- tion-ität-ik
Pl.: -heit (die Freiheit - szabadság), -ung (dei Bestellung - rendelés), -keit (Freundlichkeit-barátságosság), -ei (die Wäscherei - mosoda), -schaft (die Freundschaft-barátság), -tion (die Aktion - akció), ität- (die Universität - egyetem), -ik (die Politik-politika)...
Gondold csak el, hány szó névelőjének magolásától kíméled meg magad, ha ezt az egyetlen memóriaszót megjegyzed- persze névelővel!
........
Milyen további nyelvtani rendszereknél segít még a memória-tachnika?
Névelők (der, die das – könnyebb mint gondolnád- ha tudod HOGYAN!)
Rendhagyó igék (így sajátítod el könnyen a tőhangváltást!)
Vonzatos igék (Íly módon egyszerűvé válik, melyik ige, mely előljáróval jár)
Melléknévragozás / a melléknevek végződései
(végre ÉRTHETŐVÉ VÁLIK az egész rendszer)
Esetek és előljárók( (Dativ? Akkusativ? WECHSELPRÄPOSITIONEN?!
Világos struktúrák elsajátítása a SZÍNEK segítségével)
Szótanulás / szókincsfejlesztés (ily módon elkerülhetőek a nagy hibák)
Memória-pószterek a német nyelvtanhoz
Igeidők
Jelen idő/Präsens | Perfekt |Präteritum| Plusquamperfekt| Futur I| Futur II
| Indirekte Rede/Függő beszéd
| Konjunktiv II/Feltételes mód
| Mondatalkotási szabályok/Szórend
Óráimon Te is megismerheted és alkalmazhatod a módszert.
Forrás: Dr Horst Sperber /Mnemotechniken, Peter Heinrich / Easydaf
.....