German Lingua

 

                                                        Német magánnyelvtanítás,

                  Németórák személyesen és ONLINE, Fordítás

                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                            

                      

MENÜ

 

 

Egy egyszerű trükk jelentősen megkönnyíti a német szavak tanulását

 

a nyelvtanulás könnyítése memória-technika segítségével


Mindez annak ellenére, hogy az alábbi kijelentések – sajnos igazak:

 

1.  A névelő szerinti felosztás logika nélküli – nincsen tehát rendszer! Ez sajnos így van.

 

 

2.   Aki a német névelőket meg akarja tanulni, szuper emlékezőtehetségre lesz szüksége. Ez is igaz.  Most megtudhatod, hogy Te is rendelkezel ezzel a szuper memóriával. Csupán a helyes technikát kell hozzá tudnod!

 

 

Néhányan most talán azt a megjegyzést teszik: „Várjunk csak! Ez így ebben a formában nem helytálló.

Van ugyanis rendszer!”

Természetesen igazuk van nekik is: van ugyanis egy ún. rendszer a nyelvtani nem-specifikus végződésekkel.

 

 

 

Pár példa:

Az –ung végződés mindig nőnemű (feminin), tehát die

 

 

 

 

ung

Az -or végződés mindig
hímnemű (maskulin), tehát der.

 

 

 

 

-chen végződés mindig semlegesnemű (neutrum), tehát das.

 

 

chen

 

 

Van jó néhány ilyen végződés, emellett persze kivételek is vannak, valamint néhány nyelvész még nem ért egyet abban, hogy melyek ilyen speciális végződések és melyek nem.

 

 

Most viszont ne foglalkozzunk a vitás esetekkel,hanem koncentráljunk arra a pár névelőre, melyek majdnem mindig a nyelvtani nemhez kapcsolhatóak.

 

 

Sok németet tanuló találkozott már biztosan különböző tankönyekben ezekkel a „tanulási tippekkel”, melyek a német névelőkre vonatkoznak:

 

deutsche Artikel lernen

 

 

De legyünk őszinték: Ki tudná ezeket a végződéseket egyszerre megjegyezni?

 

 

 

Tipp a névelőtanuláshoz:

 

Használjunk Memória-szavakat. Ez lenne a nyelvi híd (Eselbrücke)

 


Mik is azok a Memória-szavak?

A memória szavakat számunkra fontos és megjegyzendő szótagok összeállításával hívjuk életre. Mindezt azon egyetlen cél érdekében, hogy könnyűszerrel megjegyezhessük majd előhívhassuk őket.

 

Ez lenne a trükk:

 

Úgy rendezzük a szótagokat, hogy egy kimondható szót kapjunk. Ehhez kigondolunk egy rövid történetet egy szép képpel.

 

 

Így működik:

 

 

 

deutsche Artikel lernen

der Ig-ling-or-(i)smus

Ez a bacilus felelős a sok névelőért

a német nyelvben!

Mondjuk ki és ismételjük lassan ,

szótagonként a szót, amíg kívülről nem tudjuk!

 

 

 Pl. -ig (der Honig-méz), -ling (der Schmetterling - pillangó), -or (der Monitor-monitor), -(i)smus (der Kapitalismus-kapitalismus)

 

 

       Sie arbeitet für die  Heit-ung-keit    -    ei- schaft- tion-ität-ik               ung     

Pl.: -heit (die Freiheit - szabadság), -ung (dei Bestellung - rendelés), -keit (Freundlichkeit-barátságosság), -ei (die Wäscherei - mosoda), -schaft (die Freundschaft-barátság), -tion (die Aktion - akció), ität- (die Universität - egyetem), -ik (die Politik-politika)...

 

Gondold csak el, hány szó névelőjének magolásától kíméled meg magad, ha ezt az egyetlen memóriaszót megjegyzed- persze névelővel!

 

........

 

A melléknévragozás a legtöbb nyelvtanuló számára – érthető okokból – maga a horror. A legtöbb nyelvtankönyv egyszerre 3 táblázat megtanulását szorgalmazza.

 

 

A belső szerkezet megértése után azonban elegendő, ha csak az alábbi táblázatot memorizáljuk.

 

 

 GyENge melléknévragozás, avagy...

 

...

 

 

 

A táblázat a kivételeket mutatja (-e végződések). A többi esetben  -en a végződés, ahogyan a cím is utal rá.

A gyenge kifejezés a névelő jelenlétére utal, ilyenkor a névelő hordozza már magában az esetragozás jegyeit, ezért a további (dupla) esetjelzés a melléknéven már nem kell. (A nyelv a gazdaságosságra törekszik)

 

Milyen további nyelvtani rendszereknél segít még a memória-tachnika?

 

Névelők (der, die das – könnyebb mint gondolnád- ha tudod HOGYAN!)

 Rendhagyó igék (így sajátítod el könnyen a tőhangváltást!)

Vonzatos igék (Íly módon egyszerűvé válik, melyik ige, mely előljáróval jár)

Melléknévragozás / a melléknevek végződései 

        (végre ÉRTHETŐVÉ VÁLIK az egész rendszer)

Esetek és előljárók( (Dativ? Akkusativ? WECHSELPRÄPOSITIONEN?!

       Világos struktúrák elsajátítása a SZÍNEK segítségével)             

Szótanulás / szókincsfejlesztés (ily módon elkerülhetőek a nagy hibák)

Memória-pószterek a német nyelvtanhoz

Igeidők 

       Jelen idő/Präsens | Perfekt |Präteritum| Plusquamperfekt| Futur I| Futur II

 | Indirekte Rede/Függő beszéd 

| Konjunktiv I/Feltételes mód 

| Mondatalkotási szabályok/Szórend

 

Óráimon Te is megismerheted és kipróbálhatod, valamint gyakorlatban alkalmazhatod a módszert a nyelvtanulásodban.

 

Amennyiben érdekel a módszer(katt ide) és szeretnéd alkalmazni a gyakorlatban is, várom jelentkezésed ITT:

 

Forrás: Dr Horst Sperber /Mnemotechniken, Peter Heinrich / Easydaf

 

.....

 

 

 

 

 

 

 

Asztali nézet